Day: Wrzesień 14, 2020

Zdrowe dodatki w diecie

Współczesna dietetyka zaczyna oferować urozmaicone sposoby żywienia osobom, które chcą zmieniać swoje stare nawyki żywieniowe na zdrowsze. Głównymi powodami są przede wszystkim rosnąca ilość nietolerancji pokarmowych, zaburzeń odżywiania i chęci eliminacji mięsa, ryb lub nabiału przez konsumentów.

Czego brakuje w diecie współczesnych Polaków?

Wśród najważniejszych braków w odżywianiu młodzieży, dorosłych i seniorów wyróżnia się:

  • witaminy (zwłaszcza D, grupa B),
  • błonnik,
  • składniki mineralne (magnez, wapń, jod),
  • nienasycone kwasy tłuszczowe.

W związku z powyższym, zaleca się stosowanie suplementów diety w uzasadnionych przypadkach. Rozsądnym wyjściem jest także włączenie nowych produktów do codziennych posiłków, aby stopniowo dostarczać brakujących elementów organizmowi i dbać o jego odżywienie. Korzystnym jest również zwiększenie podaży czystej wody i ograniczanie słodkich napojów.

Nowe nawyki

Do najbardzej popularnych tzw. superfoods należą nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia). Jest to odpowiednik polskiego siemienia lnianego. Obecnie jest łatwo dostępna i przeważnie w przystępnej cenie w większości sklepów w Polsce. Włączenie jej do diety może przyczynić się do zwiększenia perystaltyki jelit, dostarczenia wymaganej dziennej ilości żelaza, magnezu, cynku i niektórych witamin, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co takiego znajduje się zatem w nasionach chia, że są polecane przez szerokie grono dietetyków? Prócz makroelementów wymienionych wyżej, nasiona te są bogate także w antyoksydanty, minerały i flawonoidy.

Zalety szałwii hiszpańskiej

Nasiona chia poleca się na takie schorzenia jak:

  • problemy trawienne np. zaparcia, zgaga,
  • cukrzyca typu drugiego,
  • nadciśnienie,
  • zły profil lipidowy,
  • problemy z układem kostnym i zębami,
  • zapobiegawczo przed nowotworami.

Komponowanie w posiłkach

Neutralny posmak nasion powoduje, że mogą być wykorzystywane w przygotowywaniu wielu posiłków i deserów. Pierwsze zastosowanie to zagęszczacz do zup i sosów. Może sprawdzić się jako zdrowszy i mniej kaloryczny zamiennik śmietany o takim samym efekcie. Drugi pomysł na wykorzystanie nasion chia to dodatek do porannych owsianek czy omletów. Zmielone ziarenka w połączeniu z wodą mogą zwiększyć objętość posiłku, co może być przydatne na diecie redukcyjnej. Popularnymi propozycjami są też wykonanie puddingu chia w połączeniu z owocami, domowego chleba, koktajlów białkowych i ciasteczek. Do trudniejszych w wykonaniu mogą należeć batony i ptasie mleczko w wersji fit.

Jedzenie zdjęcie Racool_studio - pl.freepik.com