Day: Wrzesień 4, 2020

Nasiona chia – kiedy warto je stosować?

Chia to nasiona szałwii hiszpańskiej, która pochodzi z Gwatemali i Meksyku. Tamtejsze plemiona doceniały właściwości zdrowotne tej rośliny i chętnie ją uprawiały. Nasiona są popularne ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, wapnia i żelaza. Inne znane produkty, które zawierają te substancje, np. mleko czy szpinak, nie dorównują ziarnom chia. Dlaczego warto stosować tę roślinę? Jak dużo nasion można zjeść jednego dnia? Na jakie schorzenia pomagają nasiona chia?

Jakie składniki odżywcze zawierają ziarna chia?

Ziarna szałwii hiszpańskiej oprócz wyżej wspomnianych substancji, zawierają duże ilości pełnowartościowego białka, potasu, fosforu magnezu, a także błonnika. W składzie chia znaleźć można także antyoksydanty. Te składniki odżywcze wspierają prawidłową pracę serca i całego układu krążenia. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 redukują poziom tzw. złego cholesterolu, a zwiększają stężenie dobrego. Tym sposobem można zapobiec wielu groźnym schorzeniom, np. miażdżycy czy chorobie wieńcowej. Zawartość potasu w nasionach chia jest natomiast gwarantem uregulowanego ciśnienia krwi.

Nasiona chia dla cukrzyków

Osoby chore na cukrzycę również skorzystają na jedzeniu ziaren szałwii hiszpańskiej. Błonnik będący głównym składnikiem chia zapobiega temu schorzeniu oraz wspomaga leczenie. Nasiona pomagają redukować odporność na insulinę, obniżając jednocześnie poziom tłuszczu i cholesterolu. U cukrzyków spożywających nasiona chia z bee.pl normalizacji ulega ciśnienie tętnicze. Takie osoby są bardziej chronione przed zawałem serca i udarem mózgu.

Wsparcie dla żołądka i jelit

Błonnik jest bezcenną substancją dla układu trawiennego. Ziarna szałwii hiszpańskiej zawierają około 34 g tego składnika pokarmowego w 100 g, czyli całkowicie spełniają dzienne zapotrzebowanie na błonnik. Nie należy jednak spożywać zbyt dużych ilości tej substancji, może ona wówczas powodować problemy jelitowe i kłopoty ze wchłanianiem innych składników odżywczych. Wszelkie choroby układy pokarmowego są przeciwwskazaniem do stosowania nasion. W odpowiednich ilościach (około półtorej łyżeczki dziennie) chia poprawiają procesy trawienne i perystaltykę jelit oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Układ krwionośny i pokarmowy potrzebują nieustannego wsparcia. Ziarna chia wspierają profilaktykę wielu chorzeń i problemów, np. trawiennych. Dodawanie niewielkich ilości tego produktu do posiłku z pewnością poprawi pracę jelit oraz wzmocni serce. Duża zawartość cennych kwasów omega-3 umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu każdego dnia.

Zdjęcie utworzone przez Racool_studio - pl.freepik.com